EUGENIO MONTALE, VIJELIA SI ALTENE

ITALIALIBRI - RIVISTA MENSILE ONLINE DI LIBRI ITALIANI, BIOGRAFIE DI AUTORI E RECENSIONI DI OPERE LETTERARIE


Vijelia si altele (1956)

(ITALIANO)


Eugenio Montale, Vijelia si altele (1956)

n 1943 si apoi, intr-o editie amplificata, in 1945, apare la Lugano, in Elvetia, Finisterre, fascicul de poezie scrise in primii ani ai celui de-al doilea Razboi Mondial, ca persecutie ideala si punct central al volumului Ocaziile, a doua carte a lui Eugenio Montale.

In 1943 in Italia, Finisterre este intra-adevar de nepublicat, incepand cu acest epigraf de la inceputul culegerii, contra tiranilor sangerosi : «Les princes n’ont point d’yeux pour voir ces grandes merveilles, Leurs mains ne servent plus qu’a nous persecuter…» [«Printii nu mai au ochi spre a vedea aceste mari minuni, Mainile lor nu mai servesc decat spre a ne persecuta…» Agrippa d’ Aubigne, Lui Dumnezeu]

Numai in 1956, ciclul Finisterre, primul dintre cele 7 parti, se transforma intr-o noua culegere, Vijelia si altele — poezii scrise intre 1940 si 1954: de la intunecata oroare a razboiului la nelinistitoarele conflicte ale anilor Razboiului Rece.

Marturie de netagaduit a secolului XX si a tulburei sale constiinte, E. Montale face sa traiasca in Vijelia si altele «reflexul conditiei sale istorice, a actualitatii sale de om». Si astfel, pentru prima data, in universul sau poetic, izbucneste, rascolitoare si brutala realitatea — realitatea istorica si politica — insensibilitatea umana. Si nu numai. Pentru prima data va fi pronuntata fara o credinta sigura, cuvantul Dumnezeu; germen subtil al perplexei nelinisti religioase a secolului — crestinismul fara Biserica, a omului religios fara religie.

Nascut in brazda poeziei metafizice, Montale urmeaza in Vijelia cautarea incapatanata a unui sens: a unei poteci prin nepasare, prin necesitatea ineluctabila a existentei — in «brazda gravata», «in roata care nu se opreste».

Dar scaparea, salvarea, speranta nu mai e — ca in Oase de sepie — raspunsul, prin intermediul negatiei sau al metaforei, in «faptul ca nu era necesar», in «inelul care ne tine». Si nici macar — ca in Ocaziile — intr-o neprevazuta dar improbabila exceptie, in amintirea si in absenta femeii iubite si in clipe fatale, care sunt revelatii neasteptate. Acum, in cea de-a treia carte a sa, in aceea pe care el o considera si cea mai buna «desi nu se poate patrunde fara a reface intreg itinerariul precedent», Montale se incredinteaza Cliziei*, femeia transformata dupa mit in floarea soarelui: «fara indoiala femeie, nor, inger si aducatoare de furtuna», Montale «biet Nestor ratacit», ereticul, «barbatul care cunoste cel mai bine afinitatile care il leaga pe Dumnezeu de fiintele omenesti», vede in Clizia (dar si in femeia din Crin Rosu si Iride) semnele unei Alte realitati care sa nu fie amenintata de timp si de memorie.

In universul liric al celei de-a treia culegeri atat de populata cu reminiscente dantesti si consonante ale Dulcelui Stil Nou, cu semen si evenimente sacre si cu imagini si simboluri apocaliptice, divinul se manifesta prin intermediul prezentei feminine, o mijlocire intre pamant si cer: de unde speranta — nu credinta, nu siguranta — in salvare.

Nu exista intr-adevar cale de scapare — «o istorie nu dureaza decat in cenusa si persistenta e numai stingere» (Micul testament) : aceasta este singura certitudine. De acum, “vijelia” s-a terminat, acea vijelie a barbarismului fascist. Deziluzionat, dupa foarte scurta experienta politica, Montale refuza sa militeze in eventualele biserici, rosie si neagra, comunista si catolica, si decide sa lupte pentru el insusi. In vocea sa poetica, lipsita de certitudini in plan real, sensul dezarmoniei devine mai aprig in infruntarea lui cu realitatea, incredintata acum unei dezvoltari tehnologice si comunismului fara limite si incordata sub amenintarea conflictului atomic — «hora infernala» a liricii Micului testament. Razboiul rece care atrage dupa sine un alt imminent razboi absurd constrange astfel poetul, in ultimele sectiuni ale culegerii, sa dea de-o parte posibilitatea unei salvari eliberatoare simbolizata de figura Cliziei.

Cu Vulpea ** — noul si insesizabilul personaj feminin al celei de-a sasea parti, Madrigale private — exaltarea femeii inger de laul sublim este adusa pe pamant: amestecata cu lumea materiala si animala. Totusi, metafizica sa a fost adevarata si neefemera, religioasa, cautarea poetica existentialista — nedefinitivata inca. «Epurarea a existat dintotdeauna, fara motiv». Dar «asteptarea e lunga, / visul meu cu tine nu s-a sfarsit»: aceste concluzii provizorii, aceste versuri care incheie Visul prizonierului, ultimele din Vijelia — splendida si dificila opera de confirmare, de dezvoltare si de prevestire.

«Adevarat era semnul : cine si l-a infatisat / nu poate sa dea gres cand il regaseste» (Micul testament): aceasta este mostenirea, mesajul — aproape leopardian — al lui Montale, lasat celui care si-a infatisat semnul indicat de catre el, celui care, ca si el, a dus o aceeasi incapatanata cautare si a cautat viata «numai acolo unde / musca arderea si dezamagirea» (Tiparul)


* In realitate, numele Clizia ascunde pe acela al studentei americane Irma Brandeis: o tanara femeie evreica pe care Montale o cunoaste la Florenta in 1933, dar care, in timpul persecutiilor rasiale, e constransa sa se intoarca in America.

** Sub numele de Vulpea se ascunde poeta Maria Luisa Spaziani, intalnita de Montale in 1949.

Traduzione a cura della Redazione Virtuale

Milano, 6 ottobre 2003
© Copyright 2003 italialibri.net, Milano - Vietata la riproduzione, anche parziale, senza consenso di italialibri.net





Novità in libreria...


AUTORI A-Z
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

OPERE A-Z
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z



Per consultare i più recenti commenti inviati dai lettori
o inviarne di nuovi sulla figura e sull'opera di
Eugenio Montale

|
|
|
|
|
|
|
I quesiti
dei lettori




I commenti dei lettori


I nuovi commenti dei lettori vengono ora visualizzati in una nuova pagina!!



http://www.italialibri.net - email: - Ultima revisione Gio, 20 lug 2006

Autori | Opere | Narrativa | Poesia | Saggi | Arte | Interviste | Rivista | Dossier | Contributi | Pubblicità | Legale-©-Privacy