ITALIALIBRI - RIVISTA MENSILE ONLINE DI LIBRI ITALIANI, BIOGRAFIE DI AUTORI E RECENSIONI DI OPERE LETTERARIE


Ocaziile (1939)

(ITALIANO)


Eugenio Montale, Ocaziile (1939)

doua culegere a lui Montale, editata de Einaudi in 1939, cuprinde poezii scrise intre 1928- 1939, majoritatea aparute deja in reviste sau ziare: cinci dintre poezii aparusera deja in carticica Csa vamesilor si alte versuri (Vallecchi, Firenze 1932).

Carte compacta si bogata din punct de vedere al armoniei, cu un titlu emblematic, Ocaziile este constituita din 4 sectiuni de marime diferita precedate de un curios text introductive Balconul, cu un total de 57 de texte. Un fir conductor leaga acest al doilea cantonier de poeziile adaugate la a doua editie a Oaselor de sepie (1928). Principalul interlocutor nu mai este Marea Mediterana care dispare ca subiect liric. Viata nu mai e culta si examinata in aspectele sale naturale: deasigur ca descriptivismul din Oase de sepie pare absorbit si eliminat in favoarea a ceva mai putin inert, a unei nelinisti care uneori atinge niveluri de adevarat pathos.

Staruie, in schimb, motivul fundamental al dizarmoniei si al durerii existentiale, dar se schimba anumite subiecte. Peisajul, asa cum s-a spus, e pus in plan second in favoarea dimensiunii temporale si memoriale, a unei poezii fondata pe motivul absentei si al privatiunii de femeia iubita, interlocutoare predilecta, numita Clizia.

Situatia istorica a devenit mai intunecoasa, regimul dictatorial s-a inasprit si la orizont se ingramadesc norii amenintatori ai razboiului. Unicele semnale de posibila salvare, chiar daca sunt vagi si incerte, sunt incredintate Cliziei, care va fi prezentata in formulari aproape apartinand Dulcelui Stil Nou. Chiar aceste semnale ar fi “ocaziile” din titlu, exceptii de la negativismul la care se facea referire in maniera foarte vaga in culegerea precedenta. Daca Oase de sepie exprima constiinta “durerii de a trai”, in Ocaziile sunt reprezentate acele clipe fatale ale existentei in timpul carora e posibil sa zarim o realitate diferita, clipe solemne, exprimate in texte in care valoarea simbolica a obiectelor se accentueaza si se absolutizeaza: in Oase de sepie reprezentarea obiectelor era aproape intotdeauna urmata de “explicatiile” acestora; aici Montale cauta ceva nou, exprimand obiectul dar punand sub tacere ocazia-stimulent. Rezultatul este o poezie care poate sa apara in ochii cititorului ca obscura, ca reprezentare pura a obiectelor poetice care inched in sine valori neexplicate.

Acesta este motivul iesirii din scena a peisajului, atentia trece de la “exterior” la “interior”, ocaziile- stimulent sunt evocari care nu au totusi o substanta concreta, deoarece e posibil sa le amintim numai in functie de absenta lor.

Figura feminina, care in aceasta culegere isi face intrarea triunfala in poetica lui Montale, este si ea absenta, poetul revazand-o numai in aparitii care reusec sa lumineze pentru o clipa obscuritatea existentiala, si va putea trai doar in amintirea acelor aparitii. De aici importanta fundamentala, in aceasta culegere, a dimensiunii memoriale care isi regaseste din plin expresia in poezia Casa vamesilor.

Nucleul culegerii este cu siguranta a doua sectiune, intiulata Mottetti, formata din 21 de compozitii scurte in care poezia devine aproape incantatorie si rezultatul formal coincide in cea mai mare parte cu evocarile clipelor solemne si cu totalitatea situatiilor obiective, enigmatice in cotidianul lor tocmai prin vrerea autorului de a nu explica ocazia-stimulent, numind numai obiectul a carei reprezentare simbolica este de fapt. In aceasta sectiune, in special, solutiile strofice, metrice si ritmice ating nivele dintre cele mai sigure in opera lui Montale. Cele 16 poezii care preced Mottetti reflecta situatii predefinite din punct de vedere cronologic in care domina inca o data motivul absentei femeii iubite. Grupul Mottetti e urmat de trei poezii grupate sub numele Tempi di bellosguardo. Miscarea intregii opere este ascensionala: in ultima parte poezia cauta forme, ductile si maleabile, gasind aceste forme in versuri lungi si foarte lungi.

Culegerea se prezinta in forma ei completa ca produsul unei introspectii care nu se teme sa infrunte riscul obscuritatii, in care viata pare ca se oglindeste fara sa lase alta imagine decat aceia a unei non-apartenente. Este vorba de o dorinta de a raspunde raului prin tacere, de a se incredinta unei facultati aservite, ca aceea poetica, posibilitatea de a imprima un sens realitatii si miracolul de a conferi o ratiune vietii.

Traduzione a cura della Redazione Virtuale

Milano, 24 settembre 2003
© Copyright 2003 italialibri.net, Milano - Vietata la riproduzione, anche parziale, senza consenso di italialibri.net





Novità in libreria...


AUTORI A-Z
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

OPERE A-Z
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z



Per consultare i più recenti commenti inviati dai lettori
o inviarne di nuovi sulla figura e sull'opera di
Eugenio Montale

|
|
|
|
|
|
|
I quesiti
dei lettori




I commenti dei lettori


I nuovi commenti dei lettori vengono ora visualizzati in una nuova pagina!!

Daniele Frassi, Crema, 20/09/'03

È un libro che, letto attentamente, fa comprendere la profondità psicologica di Montale. Egli nonostante fosse un poeta abbastanza "tragico" e "solo" riesce nei suoi versi in parte a risollevarsi, testimoniando come la vita e il mondo siano terribilmente difficili da vivere.




http://www.italialibri.net - email: - Ultima revisione Gio, 20 lug 2006

Autori | Opere | Narrativa | Poesia | Saggi | Arte | Interviste | Rivista | Dossier | Contributi | Pubblicità | Legale-©-Privacy