AFACEREA MURDARA DIN STRADA MERULANA, CARLO EMILIO GADDA

ITALIALIBRI - RIVISTA MENSILE ONLINE DI LIBRI ITALIANI, BIOGRAFIE DI AUTORI E RECENSIONI DI OPERE LETTERARIE


Afacerea murdara din strada Merulana (1957)

(ITALIANO)

AUTORI A-Z
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z

OPERE A-Z
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
X
Y
Z



Carlo Emilio Gadda, Afacerea murdara din strada Merulana (1957)

«Nodul» infinit al existen_ei

hiar daca prima editie a Afacerii murdare din strada Merulana iese in 1957, Gadda incepuse sa lucreze la acest roman omnivor si de neclasificat in 1946, imediat dupa sfarsitul celui de-al doilea Razboi Mondial: anumite parti fusesera publicate in revista «Literatura» in 1946- 1947.

Climatul istoric e foarte important pentru a putea intelege tonul operei: prin intermediul unei scheme narative fluida si foarte bogata, in care chiar si elementele minime aparent cazuale si de neglijat devin nodul unui sistem infinit de relatii, un pretext pentru a divaga de la numeroasele posibilitati oferite de lumea cunoasterii, tinta asupra careia Gadda se napusteste cu fericita sa verva lingvistica este societatea rigida, ipocrita si deosebit de optuza a burgheziei fasciste, cu toate miturile sale false: eficienta aparatelor birocratice, fertilitatea ca unica prerogativa feminina, virilitatea ostentativa si aroganta, o familie care in spatele unei aparente soliditati ascunde violenta si coplesire. Protagonistul este comisarul Francesco Ingravallo, cunoscut mai bine sub numele de «don Ciccio», un personaj care are multe lucruri in comun cu insusi Gadda, mai intai o pasiune profunda pentru filozofia care l-a condus la a elabora o viziune cu totul speciala asupra existentei.

«Sustinea, printre altele, ca neasteptatele catastrofe nu sunt niciodata consecinta sau efectul unui motiv unic, a unei cauze la singular: ci sunt ca un vartej, un punct de depresie ciclonica in constiinta lumii, pentru care a conspirat o intreaga multiplicitate de motive convergente. Spunea de asemenea ca nodul sau incurcatura sau intriga sau nodul care in dialectul roman inseamna ghem. Dar termenul juridic de “cauzale, cauzala” fugea din gura sa; aproape impotriva vointei sale». (1)

Ideea unei «multiplicitati de motive» care nu apareau niciodata intr-o schema precisa si ordonata ci care tind sa se confunde, sa formeze un «nod sau incurcatura sau ghem» reprezinta adevarata incitare din opera lui Gadda: acest roman este emblema cea mai potrivita, cu paradoxala sa forma de roman politist fara iesire, care la final lasa deschise toate posibilitatile. Nu intamplator Calvino a ales chiar Afacerea murdara din strada Merulana pentru a introduce capitolul Lectiilor americane dedicate Multiplicitatii: un roman care are in el insusi toate semnele contemporaneitatii si care poate fi citit «ca enciclopedie, ca metoda de cunoastere, si mai ales ca retea de conexiuni intre fapte, intre persoane, intre toate lucrurile din lume». (2)

Gadda, care avea o solida formatie tehnica si stiintifica (era un inginer), a fost un scriitor pe deplin constient de complexitatea lumii si pe o astfel de complexitate isi construise propria sa poetica. Nimic nu poate conduce la o cauza unica, nici un lucru nu poate fi inchis intr-un ghem sigur si invincibil de univocitate.

Mult inainte de era internetului, Gadda invatase sa priveasca lumea ca pe o retea infinita si incontrolabila, care poate sa ajunga sa cuprinda taote aspectele realitatii stabilind intre acestea conexiuni subtile insa foarte puternice. Pentru el, literatura devenea o metoda de cunoastere, o posibila apropiere de magma haotica a existentei, care nu se iluzioneaza ca simplifica intriga ci cauta sa dea o reprezentare naturii sale ingrozitor de complexe. Chiar si limba pierde orice linearitate clasicistica pentru a deveni un extraordinar instrument de analiza, de mimetica “din interior”; scriitorul se cufunda in realitate fara a interpune vreun ecran protectiv, absoarbe din aceasta orice voce, orice inflexiune, orice disonanta si ceea ce se naste este o formidabila pastisa, un amestec lingvistic din exuberanta baroca care se revarsa asupra faptelor, lucrurilor si personajelor cu o ductibilitate cameleonica. A incerca sa cunosti lumea complexa, contradictorie si obscura a omului este pentru Gadda adevarata misiune a unui romancier; o sarcina enorma, care poate usor sa conduca la frustrare si la nevroza: dar ca om de stiinta ce era Gadda stia ca sensul infrangerii si angoasa pe care ti le insufla lucrul care nu este dus la bun sfarsit sunt tovarasi pe care nu-i poti elimina din drumul adevaratei cautari.


(1) C.E. Gadda, Quer pasticciaccio brutto de via Merulana, Garzanti, Milano 1999, p. 4.
(2) I. Calvino, Lezioni Americane, Garzanti, Milano 1988, p. 103

Traduzione a cura della Redazione Virtuale

Milano, 7 novembre 2003
© Copyright 2003 italialibri.net, Milano - Vietata la riproduzione, anche parziale, senza consenso di italialibri.net





Novità in libreria...




Per consultare i più recenti commenti inviati dai lettori
o inviarne di nuovi sulla figura e sull'opera di
Carlo Emilio Gadda

|
|
|
|
|
|
|
I quesiti
dei lettori




I commenti dei lettori


I nuovi commenti dei lettori vengono ora visualizzati in una nuova pagina!!



http://www.italialibri.net - email: - Ultima revisione Ven, 6 ott 2006

Autori | Opere | Narrativa | Poesia | Saggi | Arte | Interviste | Rivista | Dossier | Contributi | Pubblicità | Legale-©-Privacy